نقض حقوق پناهندگان ایرانی در کشور ترکیه



ماده چهاردهم اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کس حق دارد در برابر تعقیب، شکنجه و آزار، پناهگاهی جستجو کرده و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند.
احمد سراجی، فعال سیاسی که به همراه همسر خود از دولت ترکیه درخواست پناهندگی نموده است، با رد این درخواست تا 20 روز دیگر به ایران بازگردانده خواهد شد.
احمد سراجی وبلاگ نویس پیش از این، 6 ماه حبس و 30 ضربه شلاق را تحمل نموده است و در حالی از ایران خارج شد که بنا بر پرونده های موجود در دادگاه انقلاب می بایست به مدت 3 سال در زندان به سر میبرد.
وی به دلیل ضبط پاسپورتش از سوی مقامات ایرانی، بدون داشتن گذرنامه وارد ترکیه شده و خود را به نمایندگی سازمان ملل در شهر وان ترکیه معرفی کرد.
بنا براخبار رسیده، پلیس ترکیه به دفعات وی را مورد شکنجه و آزار جسمی قرار داده به نحوی که شنوایی گوش راست او از بین رفته است و نیز در پی حمله نیروهای امنیتی به منزل وی و اقدام به ضرب و شتم همسرش، جنین وی سقط شده است.
در حالیکه هر دو کشور ایران و ترکیه ، با پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر ، در حقیقت ملزم به پایبندی به تمامی مفاد این اعلامیه می باشند اما در عمل دولت ترکیه با نادیده گرفتن حقوق مؤکد پناهجویان در این کشور که تنها گزینه ممکن برای تمامی کسانی است که در جستجوی پناهگاهی امن برای زیستی به دور از خشونت ، تعقیب و شکنجه هستند ، به کلی ماده چهاردهم اعلامیه جهانی حقوق بشر را زیر پا می نهد .
پناهجویانی که اغلب به دلایلی چون تحت تعقیب بودن از کشور خارج شده اند، در شرایط کاملاً نابسامان در ترکیه بسر می برند. به گفته ی پناهجویان، پلیس ترکیه به دلیل روابط متقابل با دولت ایران بسیاری از فعالین سیاسی را، دیپورت و آنها را تحت آزار و اذیت قرار میدهد.
دولت ترکیه پیش از این با استرداد " حجت زمانی" از اعضای سازمان مجاهدین خلق به ایران زمینه بازداشت و سپس اعدام وی را در سال 2005 فراهم کرد. در حالی که چندی پیش هم دولت ترکیه با ابلاغ حکم دیپورت به 4 تن از فعالین سیاسی ایرانی ، بیم آن را بوجود آورده بود که این افراد نیز در بازگشت به ایران دچارشرایط زندان شوند، اخبار رسیده از شهر وان محل استقرار پناهجویان حاکی از این است که این افراد از کوچکترین حقوق انسانی نظیر امکانات بهداشتی مناسب، سرپناه و خوراک نیز محروم هستند. البته ، عملکرد نه چندان مثبت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان مستقر در کشور ترکیه نیز نشان از عدم توجه کافی این نمایندگی به وضعیت پناهجویان در این کشور می باشد .
بدین سان کمیته گزارشگران حقوق بشر ، نگرانی خود را نسبت به موقعیت نا امن و شرایط غیرانسانی ایجاد شده پناهجویان ایرانی در ترکیه اعلام می دارد و از تمامی مجامع و سازمان های بین المللی و حقوق بشری در سراسر جهان میخواهد که اعتراض خود را نسبت به رفتار غیرانسانی دولت ترکیه، نسبت به پناهجویان را به اطلاع مقامات آن کشور برسانند. این کمیته همچنین ضمن اعتراض به استرداد احمد سراجی به دولت ایران اعلام می کند که جان وی در صورت بازگشت به ایران در مخاطره جدی است.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

0 comments: